ipakbox

پک محصولات

ipakbox

پک محصولات

صبحانه سالم را برای تطابق خواسته های صبحانه در تمام طول روز امتحان کنید.

  • ۰
  • ۰

لیکوپن (Lycopene) چیست؟

لیکوپن چیست؟

لیکوپن چیست؟ لایکِپینˈlī-kə-ˌpēn)  یا لیکوپن)  یک کراتنوید (kəˈrätnˌoid یا کاروتنوئید) است - یک رنگدانه طبیعی که به بعضی از سبزیجات و میوه ها، رنگ قرمز می بخشد.

چندین مطالعه منتشر شده وجود دارد که ارزیابی می کند که لیکوپن موجود در محصولات گوجه فرنگی یا مکمل ها می تواند اثرات محافظتی در برابر سرطان پروستات و بیماری های قلبی عروقی داشته باشد.

با این حال ، شواهد و مدارک کافی برای گفتن این که لیکوپن چنین مزایای سلامتی را ارائه می دهد، وجود ندارد.

لیکوپن

لیکوپن چیست؟ لایکِپین (لیکوپن) یک کراتنوید (کاروتنوئید) است - یک رنگدانه طبیعی که به بعضی از سبزیجات و میوه ها رنگ قرمز می بخشد.

این یک آنتی اکسیدان (انتی آکسیدنت) است (ماده ای که از آسیب سلول محافظت می کند). گوجه فرنگی حدود 80٪ لیکوپن را در رژیم غذایی ایالات متحده تامین می کند.

گوجه فرنگی که با گرمای زیاد پخته شده باشد حاوی لیکوپنی است که برای بدن قابل استفاده تر از گوجه فرنگی های خام است.

با این حال، گرما می تواند مواد مغذی دیگری مانند بتاکاروتن )کروتین)، ویتامین C و ویتامین  E را از بین ببرد. اینها آنتی اکسیدان ها نیز هستند.

لیکوپن مصنوعی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده "به طور کلی به عنوان امن شناخته شده" طبقه بندی می شود، اما "ایمن" به معنای "مؤثر" نیست.

 

آیا لیکوپن خطر ابتلا به سرطان پروستات (پراستِیت) را کاهش می دهد؟

جواب مشخص نیست. در سال 2007، صندوق جهانی تحقیقات سرطان گزارش داد که رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان از جمله لیکوپن برای سرطان پروستات، کمک کند.

مکمل لیکوپن برای پیشگیری از سرطان پروستات در چند آزمایش کنترل شده تصادفی ,RCTs) (randomized controlled trials  بررسی شده است.

مطالعه ای که نتایج این RCT ها را با هم ترکیب کرده است نتیجه گرفته است که شواهد کافی برای حمایت از استفاده از مکمل های لیکوپن برای جلوگیری از سرطان پروستات وجود ندارد.

مردان در نتایج اولیه این مطالعات (بروز سرطان پروستات و مرگ ناشی از سرطان پروستات) یا در نتایج ثانویه مانند تغییر در علائم پروستات یا تغییر در غلظت خون آنتی ژن اختصاصی پروستاتPSA) ، پروتئین تولید شده توسط غده ی پروستات که اغلب در سرطان پروستات افزایش می یابد) پیشرفتی نداشته اند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که هرگونه اثرات مفید لیکوپن ممکن است با سایر آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی طبیعی مرتبط باشد.

مزایا لیکوپن

لیکوپن چیست؟ علاقه ای به نقش احتمالی لیکوپن در کمک به جلوگیری از تصلب شرایان ها (سخت شدن شریان ها یا atherosclerosis) وجود دارد که سخت شدن شریان ها می توانند منجر به فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی شوند.

برخی مطالعات غلظت بالای لیکوپن خون را با کاهش بروز بیماری های قلبی-عروقی (cardiovascular) مرتبط کرده اند.

یک مطالعه نشان داد که غلظت پایین لیکوپن خون با سخت شدن زودرس شریان ها (atherosclerosis) در مردان همراه است.

با این حال، نتایج مطالعه ترکیبی است و بیشتر مطالعات، لیکوپن را به تنهایی بررسی نکردند.

معایب لیکوپن

بدن از لیکوپن در مکمل های غذایی به آسانی استفاده می کند. مکمل های روزانه حداکثرتا 120 میلی گرم لیکوپن با اطمینان تا 1 سال مصرف می شود.

دوز مناسب لیکوپن به عوامل مختلفی از جمله سن و سلامت کاربر بستگی دارد. در برخی از افراد واکنش های آلرژیک پوستی مانند جوش ناشی از لیکوپن ایجاد کرده اند.

لیکوپن ممکن است هنگام بارداری و شیردهی ایمن نباشد. یک مطالعه از یک مکمل خاص لیکوپن (LycoRed)  نشان داد که مصرف لیکوپن 2 میلی گرم روزانه در هفته های 12-20 بارداری و ادامه تا زمان زایمان ممکن است باعث افزایش نرخ زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد شود. زنان باردار یا شیرده باید از لیکوپن غیر از آن در غذا پرهیز کنند.

دوز ایمن یا موثر برای لیکوپن در کودکان شناخته نشده است.

اگر شک کردید فردی لیکوپن مصرف کرده و با مشکل رو به رو شده، او را مجبور به برگرداندن آن نکنید. سریع  با اورژانس تماس گرفته یا برای کمک آنلاین به  webPOISONCONTROL® مراجعه کنید.

پک های پذیرایی ایپک

منبع:  poison.org

 

  • ۹۸/۰۶/۱۲
  • fatemeh shafiei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی