ipakbox

پک محصولات

ipakbox

پک محصولات

صبحانه سالم را برای تطابق خواسته های صبحانه در تمام طول روز امتحان کنید.

  • ۰
  • ۰

تغذیه مناسب دوران بارداری

تغذیه مناسب دوران بارداری ،بسیاری از افراد فکر می کنند که خانم های باردار برای دو نفر باید غذا بخورند در نتیجه دوبرابر حالت طبیعی. این امر اما درست نیست .

تعذیه در دوران بارداری به قدری بر روی جنین تاثیرگذاراست که باید برای تمام وعده های غذایی مادر برنامه ای از مواد غذایی سالم و مغذی ترتیب داد تا تمام ویتامین های موردنیاز وارد بدن مادر بشود .

در طول بارداری بدن با تغییرات فیزیکی و هورمونی بسیاری مواجه می شود و اینجاست که تغذیه دوران بارداری اهمیت زیادی پیدا می کند. برای اینکه مطمئن شوید از تمام موادغذایی به اندازه دریافت می کنید باید رژیم غذایی سالم و متعادلی را رعایت کنید.

موادغذایی مضردردوران بارداری

دردوران بارداری سیستم ایمنی ، قدرت دفاعی ، ضعیف می شود. از این رو عفونت در این زمان اغلب پیچیده تر از زمان های دیگر روی می دهد و می تواند سلامت مادر و فرزند متولد نشده را به خطر اندازد.

تغذیه مناسب دوران بارداری از این رو پیشگیری کنید به طوریکه در هنگام پخت و پز و غذاخوردن ،اماده سازی و بسته بندی و نگهداری مواد غذایی با احتیاط زیاد بهداشت را راعایت کنید.

از جمله مواد غذایی مضر عبارتند از:

  • شیر خام ، محصولات لبنی خام:
    ازمصرف شیر خام پرهیز کنید و یا ان را از قبل بجوشانید.
    در هنگام مصرف پنیر ، پوسته ان را جداکنید .
  • گوشت ، ماهی و تخم مرغ: از مصرف ماهی های پر چرب مانند ماهی تن ، ماهی هالیبوت ، اره ماهی ، خودداری کنید. این ماهی ها اغلب آلوده به فلزات سنگین هستند.

از مصرف الکل و نیکوتین اجتناب کنید. برای احتیاط تنها میزان کمی از نوشیدنی های کافئین دار مصرف کنید.

موادغذایی مهم در رژیم بارداری

1.موادغذایی سرشار از آهن:انواع لوبیاها، سیب زمینی، جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و میوه های خشک مخصوصا برگه زردآلو و دانه های روغنی

2.موادپروتئینی :گوشت قرمز بدون چربی، مرغ وماهی

3.کلسیم:یک فنجان شیر 300 میلی گرم کلسیم و30 گرم پنیر حاوی 240 میلی گرم و یک دوم فنجان ماست حاوی 230 میلی گرم کلسیم،آجیل و سبزیجات دارای برگ سبز

4.اسیدفولیک:عدس، اسفناج، میوه جات، مارچوبه، لوبیا سیاه و سفید، کاهو، کلم سبز و جعفری

5.ویتامین ها :مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین در دوران بارداری بسیار پر اهمیت است  یکی دیگر از راه های تامین ویتامین برای زنان باردار قرار گرفتن آن ها در آفتاب است که باید این کار با مشوذت پزشک انجام شود.

ورزش در دوران بارداری

دوران بارداری ،دوران مهمیست که برخلاف افرادی که به علیت وسواس و حساسیت از هرگونه فعالیتی چشم پوشی می کنند باید به ورزش بپردازند.در کنار رژیم متمرکز روی مواد مغذی در دوران بارداری، ورزش نیز کمک می کند، وزنتان را کنترل کنید. شنا کردن و پیاده روی انتخاب های مناسبی هستند. حواستان باشد از انجام هرگونه ورزش شدید یا خطرناک مانند کوهنوردی یا بسکتبال پرهیز کنید. اگر قبل از بارداری ورزش نمی کردید، خیلی آرام شروع کنید و بیش از حد به خودتان فشار نیاورید و مقدار زیادی آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.میتوان از ورزشهای دوران بارداری استفاده کرد.

وعده صبحانه در دوران بارداری

بعضی از خانمهای باردار زمانی که از خواب بیدار می شوند حالت تهوع دارند و میل چندانی به خوردن صبحانه ندارند یک صبحانه مغذی در دوران بارداری می‌تواند انرژی کل روز را به شما بدهد.

بهترین گزینه ها برای صبحانه اسموتی های حاوی ویتامین سی ،غلات ،جودوسر می باشد. ماست یونانی، پنیر کلم، تخم مرغ، کره بادام زمینی، املت با پنیر سوئیس یا چدار و اسموتی‌های لبنی شده، همگی از گزینه‌های مفید و خوشمزه سرشار از پروتئین به شمار می‌روند.

بارداری از حساس‌ترین دوره‌های زندگی بانوان است و داشتن رژیم مناسب مخصوصاً برای صبحانه که مهم‌ترین وعده غذایی محسوب می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. با خوردن غذا‌هایی مانند غلات کامل و وعده‌هایی دارای آهن، فیبر، پروتئین و کلسیم بالا و همچنین با پرهیز از کافئین و قند زیاد، مصرف غذای دریایی دودی، غذای غیرپاستوریزه و تخم مرغ خام یا عسلی، سلامت فرزند خود را تضمین کنید.

میان وعده های خوب برای دوران بارداری

میان‌وعده‌ها نقش اساسی در پیشگیری از ضعف، گرسنگی و افت قند خون خانم‌ باردار بازی می‌کنند.میان وعده های پیشنهادی ما به شما :

ماست و غلات: یک کاسه ماست میوه‌ای را با 30 گرم غلات کامل بدون شکر مخلوط کنید. این میان‌وعده برای مصرف قبل از کلاس یوگا یا شنای دوران بارداری مناسب است.و می‌تواند تقریبا 3 ساعت شما را سیر نگه‌دارد و باعث اضافه‌وزن هم نمی‌شود.

ساندویچ مرغ: وسط 2 ورقه نان‌ سبوس‌دار، 50 گرم گوشت مرغ کبابی همراه با چند برگ کاهو و کمی روغن زیتون بریزید و نوش‌جان کنید. پروتئین گوشت مرغ گرسنگی شما را از بین می‌برد و نان هم میل به مصرف شیرینی را کم می‌کند.

میتوان از خوردن سیب در میان وعده ها هم استفاده کردبخصوص زمانیکه بیرون یا درمترو هستید میتوان استفاده کرد.

پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی را به قطعات مربع‌شکل برش‌ بزنید و مقداری آبلیمو و عسل روی آن بریزید. اسید میوه و بوی خوش آن جلوی تهوع شما را می‌گیرد و در ضمن میان‌وعده‌ای مملو از ویتامین‌c مصرف کرده‌اید.

بدترین میان وعده هامصرف شکلات ،بیسکویت و نوشابه های گازدار هستند که نفخ معده را بیشتر می کنندو میل به خوردن شیرینی را افزایش می دهند.

ارتباط با ما

با آروزی اوقاتی خوش و سلامتی برای تمام هموطنان

با شماره 09129724226 و 02634457718 تماس حاصل فرمایید تا همکارانمان شمارا راهنمایی کنند .

منبع :ایپک باکس

  • ۹۹/۰۶/۲۲
  • fatemeh shafiei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی