ipakbox

پک محصولات

ipakbox

پک محصولات

صبحانه سالم را برای تطابق خواسته های صبحانه در تمام طول روز امتحان کنید.

  • ۰
  • ۰

تغذیه سالم و ناسالم

تغذیه سالم و ناسالم ، بیشتر غذاهای ناسالم جزء مانند فست فود و تنقلات هستند. غذاهای فرآوری شده به دلیل داشتن آردهای تصفیه شده حاوی سدیم و قند بوده و مواد مغذی کمی دارند. مواد خوراکی مانند: چیپس، بیسکویت، کیک، شکلات و غلات شیرین جزء غذاهای فرآوری شده اند.غذاها نقش مهمی در افزایش سطح کلسترول بد و کالری خالص بدن ایفا می‌کنند. البته این بدین معنی نیست که همه چربی‌ها بد هستند. چربی های سالمی مانند اسید چرب امگا 3 وجود دارند که برای سلامت انسان ضروری است.ما غذا می‌خوریم که سیر شویم اما ما دو نوع سیری داریم. نوع اول سیری، «سیری شکمی» است. در این حالت ما فقط شکم را پر می‌کنیم و نیازمان به غذا را که بر اثر گرسنگی به وجود آمده، تأمین می‌کنیم.

نوع دیگر سیری، «سیری سلولی» است. در این حالت، ما غذایی می‌خوریم که به درد انواع سلول‌های قلبی، مغزی، گوارشی، عضلانی و… بخورد و در اصل نیازهای آنها را برآورده کند.

وقتی تغذیه ما از سیری شکمی به سیری سلولی تغییر پیدا کند، تغذیه‌مان سالم شده است. در اصل تغذیه سالم، تغذیه‌ای است که سیری سلولی را به همراه داشته باشد و کمترین میزان خروجی را شامل شود. ما غذاهایی را که می‌خوریم، از طریق عرق، ادرار و مدفوع دفع می‌کنیم. غذای حجیم و سنگین، دستگاه‌های دفع مربوطه را بیش از حد درگیر می‌کند. بنابراین تغذیه سالم تغذیه‌ای است که در آن تعادل غذایی به لحاظ حجم و دفع وجود داشته باشد.

چطورغذای ناسالم را از سالم تشخیص دهیم؟

بنابراین برای تشخیص سالم و ناسالم بودن یک ماده غذایی نباید صرفا به اصطلاحات روی بسته بندی نگاه کرد و بهتر است سایر اطلاعات مربوط به مواد تشکیل دهنده نیز خوانده شود.

  1. لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید: لیست مواد تشکیل دهنده، به ویژه سه مورد اول را بخوانید. ترتیب مواد تشکیل دهنده معمولا بر اساس کمیت نوشته می شود. بنابراین، اگر شکر، آرد سفید و سایر مواد کمتر سالم در ابتدای لیست قرار بگیرند، آن محصول بیشتر از این مواد تشکیل شده است.
  2. به تعداد مواد تشکیل دهنده نگاه کنید: اگر وقت کافی ندارید که تمام مواد تشکیل دهنده را بخوانید، ببینید که لیست مواد تشکیل دهنده چقدر طولانی است. معمولا یک لیست طولانی از مواد تشکیل دهنده نشان می دهد که آن ماده غذایی سالم نیست.
  3. راحتی را در نظر بگیرید: غذاهای سالم معمولاً در سه دقیقه یا کمتر تهیه نمی شوند. غذاهای منجمد شده برای مصرف کافی است آن را یخ زدایی کنیم اغلب ارزش غذایی کمتری دارند.
    اگر مجبور شوید مواد غذایی را به صورت خام بخرید، مانند فلفل دلمه ای، این فرصت را پیدا می کنید که با صرف کمی وقت در آشپزخانه یک وعهده غذای سالم تر داشته باشید.
  4. به تاریخ انقضا نگاه کنید: اگر یک ماده غذایی به مدت طولانی خراب نشود، احتمالاً این ماده چندان مغذی و سالم نیست.
  5. به نحوه بسته بندی توجه کنید: مراقب ادعاها باشید. اصطلاحاتی مثل کاملا طبیعی را سازمان غذا و دارو (FDA) تایید نمی کند. این نوع ادعاها معمولا بر روی تنقلات دیده می شود. مواد غذایی با برچسب کاملا طبیعی حاوی مواد شیمیایی و سایر مواد افزودنی است. که قطعا طبیعی محسوب نمی شوند.

بزرگ‌ترین اشتباهات رایج میان ما ایرانیان در زمینه تغذیه

اولاً ما ایرانی‌ها متأسفانه بیشتر دنبال سیری شکمی هستیم تا سیری سلولی. به همین دلیل غذاهای حجیم می‌خوریم. در صورتی که همه این‌ها باید از طریق کبد و کلیه دفع شود.

ثانیاً ما کربوهیدرات خیلی زیاد مصرف می‌کنیم. نان و برنج و سیب زمینی و امثال آن از برنامه غذایی ما قابل حذف نیست.

به طور کل جامعه ما در چند دهه اخیر، جامعه بسیار تنبلی در همه زمینه‌ها شده است. از جمله در تغذیه هم این تنبلی به وجود آمده است. بنابراین به فست فودها و غذاهای آماده و رستورانی روی آورده‌ایم که پایه تغذیه غلط هستند. چهارمین اشتباه رایج ایرانی‌ها در زمینه تغذیه، نگاه کردن به آن به عنوان سرگرمی است. مثلاً ایرانی‌ها تنقلات خیلی زیادی مصرف می‌کنند،پنجمین مشکل هم مربوط به عدم نظم و انضباط غذایی است. ما ایرانی‌ها برنامه متعادلی در تغذیه نداریم.ممکن است یک روز چند آیتم میوه مصرف کنیم و بعد یک هفته اصلاً میوه نخوریم.

عدم برنامه ریزی در غذا و رساندن مواد مختلف غذایی به بدن، یکی از رایج‌ترین اشتباهات و عادات غلط ما ایرانی‌هاست. همان‌طور که به سبک دیگری از تغذیه عادت داریم، می‌توانیم به راحتی به تغذیه سالم عادت کنیم. برنامه ریزی غذایی داشتن را والدین می‌توانند از همان ابتدا به فرزندانشان یاد دهند تا به مرور برایشان درونی شود. به این ترتیب می‌توانیم زندگی سالم‌تری به لحاظ تغذیه داشته باشیم و ریسک بیماری‌های مربوطه را پایین بیاوریم.

ارتباط با ما

با آروزی اوقاتی خوش و سلامتی برای تمام هموطنان ،شرکت ایپک ارائه دهنده  سرویس های پذیرایی درخدمت شما عزیزان هستیم.

با شماره 09129724226 و 02634457718 تماس حاصل فرمایید تا همکارانمان شمارا راهنمایی کنند .

منبع :ایپک باکس

  • ۹۹/۰۷/۰۶
  • fatemeh shafiei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی