ipakbox

پک محصولات

ipakbox

پک محصولات

صبحانه سالم را برای تطابق خواسته های صبحانه در تمام طول روز امتحان کنید.

  • ۰
  • ۰

غذای مفید برای بیماران کرونایی

غذای مفید برای بیماران کرونایی ، بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد، اما از مهم‌ترین مواردی که عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‎کند، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است، در حالی که توجه به نوع تغذیه و در حالت کلی تغذیه درمانی به سیستم ایمنی بدن و درمان ویروس کرونا کمک می‌کند.باتوجه به اینکه بیماری کرونا همه گیر شده و شرایط را برای همه مردم دنیا سخت کرده بهتر است در صورت ابتلا به این بیماری بدانیم باید چگونه از خود و یا عزیزانمان نگهداری کنیم.

توصیه های غذایی وعده صبحانه برای مبتلایان به کرونا

- مربای بالنگ، به، سیب، هویج، گل سرخ (کم شیرین) (بیماران دیابتی، از بخار پز میوه ها همراه با کمی پودر دارچین استفاده کنند)

- کره به مقدار کم و همراه با مربا

- مصرف تخم مرغ  همراه با کمی پودر آویشن

- انواع حریره خصوصا حریره بادام

- نان سنگک

- چای غیر عطری کمرنگ

- پرهیز از مصرف شیر و لبنیات مخصوصاً در افراد تب دار

- پرهیز از مصرف نان لواش، باگت و نان‌های صنعتی

توصیه های غذایی برای وعده ناهار و شام بیماران کرونایی

- انواع سوپ و آش حاوی سبزیجات تازه وبلغور گندم یا جو .مصرف حبوبات می تواند پروتئین را جبران کند.بهتراست بیماران از خوردن غذاهای سرد بپرهیزند.مثل برنج - گوشت مرغ و قرمز. استفاده از گوشت گوسفندی بلامانع است.

- روغن جهت طبخ: روغن زیتون، کنجد، بادام شیرین، کره و روغن حیوانی.

-استفاده از لبنیات تا جایی که ممکن است استفاده نشود .مگراینکه در شیر داغ کمی دارچین بریزید و اگر بیمار تب نداشت استفاده کنید.

پرهیزات غذایی در بیماران کرونایی 

- سرخ کردنی، گوجه، بادمجان، کلم، قارچ و ذرت

- سیر و پیاز خام و سرخ کرده

- انواع نوشابه و آبمیوه های صنعتی

- سس قرمز و سفید، رب گوجه و ادویه تند

- ماکارونی، لازانیا، رشته آش

- ماهی و گوشت گاو

میان وعده ها و نوشیدنی های مفید برای بیماران کرونایی

- مصرف میوه های طبیعی شامل: سیب، انار  شیرین، هویج

- سیب درختی بخارپز شده

- فالوده سیب: سیب پوست کنده را رنده کنید. سپس یک قاشق گلاب، یک قاشق عرق بیدمشک و یا عرق نسترن و مقدار کمی عسل اضافه کنید. (روزی یکبار و ترجیحاً هنگام غروب میل شود).

- بادام درختی و فندق (پوست نازک قهوه ای جدا شده سپس به صورت پودر شده با کمی شکر میل شود).

- دمنوش گل گاوزبان به صورت گرم و به فاصله ۲ ساعت بعد از غذا در بیماران فشارخونی با لیموعمانی استفاده شود.اویشن و پونه دمکرده به همراه کمی نبات.

- انجیر خشک و مویز

- نکته مهم در مصرف موادغذایی این است که در بیماران کرونایی، بیمار نباید دچار یبوست باشد.

- همچنین توصیه اکید می شود که صبح ناشتا یک قاشق چای خوری خاکشیر در یک استکان آب جوش ریخته و بگذارید به مدت چند دقیقه دم بکشد سپس میل کنید و  یک ساعت بعد از ناهار،  نیز می توانید یک قاشق گلقند داخل یک استکان آب گرم کرده و میل شود.

میوه و سبزیجات مفید برای دوران کرونا

اشتهای بیمار کاهش یافته و به دلیل عدم دریافت کافی مواد مغذی، احتمال بروز سوءتغذیه افزایش می‌یابد. و لازم است بهبودیافتگان به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر همچون کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن همچون سل، سرطان، دیابت، فشار خون بالا و غیره تحت نظر و مراقبت تغذیه‌ای ویژه قرار گیرند.

ویتامین C به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن مانند مرکبات و سبزیجات سبزرنگ مانند فلفل دلمه‌ای (به‌ویژه آب تازه میوه‌ها و سبزی‌ها) یا آب نارنج یا آب لیموترش تازه همراه غذا و سالاد که سبب افزایش اشتها نیز می‌شود. مواد پروتئین،روی، آهن، سلنیم که تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی (سالمون) یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغز (بادام، گردو، پسته، فندق  و خشکبار حداقل دو وعده در روز، منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته‌ای همچون برنج، سیب‌زمینی و نان سبوس‌دار حداقل در یکی از وعده‌های غذایی روزانه و روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه‌دانه، زیتون، کنجد، به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی در تهیه غذا مصرف کنند.

کدام غذاهاسیستم ایمنی بدن را بالا می برد

معمولا با تقویت سیستم ایمنی بدن امکان ابتلا به بیماری پایین خواهد آمد.برخی از موادمغذی در بالارفتن سیستم ایمنی بدن نقش دارد مواد معدنی همانند سلنیوم و روی .

مصرف منابع غذایی ویتامین «سی» همانند مرکبات، سبزیجات نقش حفاظت از سیستم بدن در افراد سالم را دنبال می کند .همین مرکبات و سبزیجات باید کاملا ضدعفونی شده باشد.بهتر است سبزیجات به شکل پخته و بخارپز مصرف شود.

نخوردن الکل ویا انجام ورزش وپختن گوشت بصورت کامل درغذا باعث می شود که بدن به حالت عادی و نرم خود بماند.ورزش کردن باعث جریان خون بالاش ده وباعث می شود که سیستم قلبی عروقی تقویت شود.

ارتباط با ما

با آروزی اوقاتی خوش و سلامتی برای تمام هموطنان ،شرکت ایپک ارائه دهنده  سرویس های پذیرایی درخدمت شما عزیزان هستیم.

با شماره 09129724226 و 02634457718 تماس حاصل فرمایید تا همکارانمان شمارا راهنمایی کنند .

منبع :ایپک باکس

  • ۹۹/۰۹/۰۳
  • fatemeh shafiei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی