ipakbox

پک محصولات

ipakbox

پک محصولات

صبحانه سالم را برای تطابق خواسته های صبحانه در تمام طول روز امتحان کنید.

  • ۰
  • ۰

سنت های شب یلدا

سنت های شب یلدا ،آخرین شب پاییز که درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می شود آیین و رسم مختلفی دارد ودرشهرهای مختلف ایران درکنارهم این آداب و روسم را بجا می آورند.

این شب اصالت بسیاری داردکه درتمام شهرهای ایران با رسوم نسبتا واحدی جشن می کیرند.

هرچند که در این وضعیت پیش آمده به دلیل بروز کرونا در حال حاضر دورهمی ها ممنوع شده و به دلیل رعایت سلامت  بصورت مجازی پیشنهاد می شود. تا فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

علت نام گذاری شب یلدا

ابوریحان بیرونی با نام میلاداکبر از شب یلدا یاد می کند که نام آن را میلاد خورشید می نامد .البته این نام یک واژه سریانی در زبان مسیحیت است .قدمت شب یلدا مشخص نیست .اما باستان شناسان از طریق آثار باستانی موجود هفت هزار سال تقریبی برای قدمت شب یلدا رقم زده اند.

ایرانیان باستان آخرآذرماه و اول دی را زایش خورشید می نامند. روشنایی نشانه هایی از آفریدگار است در حالی که شب، تاریکی نشانه اهریمن. مردن براین بباورند شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می برند. روزهای روشن پیروز این جنگ هستند.

آداب مرسوم در شب یلدا نزد ایرانیان

مردم ایران تا پاسی ازشب با انواع و اقسام برنامه های شاد در کنار یکدیگر این شب دراز را به خوشی سپری می کنند تا تاریکی و سردی و اندوه غیبت روحشان را تضعیف نکرده و با آسمانی روشن به رختخواب رفته به راحتی استراحت کنند.

جشن یلدا توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود یا همگی  به نزد بزرگ فامیل  رفته و دورهم جمع می شوند. خوردن هندوانه ، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از سنت های شب یلدا این شب عزیز می باشد این میوه های پردانه شب یلدا حکم باروری و سرایت این برکت را دارد.

در شب یلدا به شعرخوانی ها و داستان خوانی بزرگ تر هاگوش فرا می دهند.قصه هایی که قهرمان های آن پریان و دیوها و جانوران هستند و مطمئنا شنیدنش برای هر کودکی خوشایند و جذاب می باشد..

وبا توجه به فرهنگ شهرهای مختلف و داستان سرایی های مرسوم در شهرهای مختلف بطور مثال : قصه های حسین کرد شبستری  در آذربایجان بسیار مرسوم است .

حافظ خوانی درشب یلدا

حافظ خوانی مانند شاهنامه خوانی در این شب ها مرسوم است و بزرگ فامیل با گرفتن فال حافظ از کسی که نیت کرده می خواهد تا جمله زیر را تکرار کند: ای حافظ شیرازی تو کاشف هر رازی، من طالب یک فالم، بر من نظر اندازی

وبدین صورت است که غزل را از سمت صفحه راست می خوانند و باید به ابتدای صفحه مراجعه کتد یعنی اگر در صفحه راست غزل از اواسط شروع شده بوده به صفحه پشتی مراجعه می کنیم و اگر مثبت بود تعبیر فال که نتیجه فال هم مثبت است.

چیدمان سفره شب یلدا

هندوانه و انار پایه های اصلی سفره بحساب می آیند و گذشتگان بر این باور بودند که با خوردن انار که رنگ قرمزش نماد برکت و شادی است یادآور روزهای گرم می باشد.

البته با لبو و کدو حلوایی هم می توان دسرهای خوشمزه ای درست کرد. آجیل که شامب بادام زمینی و بادام و فندق می شود جز سفره شب یلدا هستند. از تنقلات شب یلدا میتوان به باسلوق وتخمه ، شاهدانه ونخودچی ،پشمک استفاده کرد که طرفداران بسیاری دارد.

البته خوردن هندوانه شاید بنظر در سرما چندان جالب بنظر نیاید و لی رنگ قرمزش نمادی از فصل گرماست .

آداب شب یلدا در شهرهای مختلف ایران چگونه برگزار می شود؟

دراصفهان دو نوع شب چله دارند یکی شب چله کوچک که از اول دی تا دهم دی بهمن ادامه و چله بزرگ که از دهم بهمن ماه تا سی همان ماه را جشن می گیرند.

شب یلدا در کهگیلویه وبویراحمد:آشهای مختلفی مانند دووا که یک نوع آش دوغ است و شیر برنج وآش بادام هم هست.

استان فارس:آنها از میوه های مانند خرما و رنگینک هم استفاده می کنند و در استفاده از این میوه ها مزاج افراد را درنظر میگیرند.

اردبیل : که غذاهایی مانند پلو ماهی بسیار مرسوم است.

همدان:فال سوزن هم یکی از رسوم همدانی ها در شب یلدا است همه دور تا دور هم می نشینند و پیرزنی به صورت مداوم شعر میخواند و دختر کوچکی هم بعد از تمام شدن هر شعر به یک تکه پارچه آب نخورده و نبریده سوزن میزند و شعرهای  بنا بر ترتیب نشستن مهمان ها فال آنها میشود.

خوراکی های مخصوص  شب یلدا مربوط به آب و هوای آنجا هست میخورند.در شهرهای ملایر و تویسرکان معمولی ترین خوراکی های موجود مانند کشمش و گردو و میز خورده میشود.

ارتباط با ما

با آروزی اوقاتی خوش و سلامتی برای تمام هموطنان ،شرکت ایپک ارائه دهنده  سرویس های پذیرایی درخدمت شما عزیزان هستیم.شما دوستان عزیز می توانید برای شب یلدا از پک های پذیرایی شب یلدا شرکت ایپک با تزئینات و اقلام مورد نظر استفاده کنید.

با شماره 09129724226 و 02634457718 تماس حاصل فرمایید تا همکارانمان شمارا راهنمایی کنند .

منبع :ایپک باکس

  • ۹۹/۰۹/۳۰
  • fatemeh shafiei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی