ipakbox

پک محصولات

ipakbox

پک محصولات

صبحانه سالم را برای تطابق خواسته های صبحانه در تمام طول روز امتحان کنید.

  • ۰
  • ۰

آداب مهمان نوازی در ایران

آداب مهمان نوازی در ایران ،پذیرایی از مهمان در ایران باستان جز اصول اخلاقی بحساب می آید.ما در طول دوران مدسه از آداب و رسوم مهمان نوازی اطلاعاتی بدست آورده ایم.از طرفی بزرگان فامیل در این آموزش نقش مهمی را ایفا کردند.ایرانیان باستان نیز در مهمان نوازی از آداب و ضوابط خاصی پیروی می کردند.کلیت مهمان نوازی از پذیرایی تا برخورد و رفتار مناسب با مهمان راشامل می شود.میزبان خوب بودن کار سختی نیست فقط باید براساس فرهنگ و عرف یکسری اصول را رعایت کرد.

چگونه میزبان خوبی باشیم ؟

صمیمیت، محبت،بزرگ‌منشی، ادب و احترام از مهمترین خلقیات یک میزبان موفق است.مهم‌ترین نکاتی که یک میزبان خوب باید رعایت کند :

  • میزبان باید به طور دقیق زمان حضور مهمان را به وی اعلام نماید. یعنی در آدرس دادن شفاف سازی کند تا مهمان دچار سردرگمی نشود.
  • میزبان به استقبال مهمان برود و با خونگرمی با او سلام و احوالپرسی کند تا مهمان از همان بدو ورود احساس راحتی نماید.
  • برای میزبان خوب بودن لازم است در برابر هر اتفاق ناگهانی، بزرگوار و خوددار باشید.هم شرایط تحت کنترل قرار بگیرد. با این کار باعث می‌شوید مهمانان احساس آرامش کنند.
  • بدرقه از مهمان نیز از اصولی است که یک میزبان خوب باید در دستور میزبانی خود قرار دهد. این کار بدین معنی است که شما از حضورشان لذت برده‌اید و تمایل دارید آن‌ها باز هم مهمانتان باشند.
  • اینکه تجملاتی باشید صرفا از نکات مثبت بحساب نمی آید .پس بهتر با کمترین هزینه بهترین خودرا ارائه دهید.
  • از صحبت کردن طولانی مدت بپرهیزید.

مهمان نوازی در طول تاریخ ایران

معماری بناها و خانه های ایرانیان گویای مهمان نوازی آنهاست .چراکه هر خانه و مکانی دارای اتاق ها و سالن هایی با نام مهمانخانه وجود داشتند.وبرای مهمانان رختخواب ها و ظروف پذیرایی مخصوص تدارک دیده بودند. احترام خاصی که به بزرگترهای فامیل گذاشته می شود بسیار حائز اهمیت است. جوانترها در مقابل بزرگان فامیل بسیار سعی می کردند مبادی آداب و احترام باشند ودر چارچوب رفتار کنند.

میزبان در هر شرایط مالی سعی داشت تا بهترین سفره رنگین را برای مهمان تدارک ببیند.رضایت و راحتی مهمانان جز الویت های اول هر میزبانی بود. بخصوص در ایام تعطیل ،اعیاد ، حتی مراسم ترحیم ...شاهد مهمان نوازی های مردم ایران تابه امروز بوده ایم . هر چند که این روزها به دلیل شیوع بیماری این رفت و آمدها تقریبا به صفر رسیده اما همچنان محبت های دلی میان ایرانیان زبان زد است.

وظایف مهمان

درست است که میزبان باید بسیاری از اصول مهمانداری را رعایت کند ولی مهمان نیز باید مبادی آداب بوده و اصولی رارعایت کند که به موجب آن رفتار محترمانه متقابل خاطره ای خوش رارقم بزند.

مثلا اگر به جایی دعوت شد ، بدون آشنایی کامل و اطلاع قبلی ، چیزی را نخواهد که ممکن است در منزل میزبان یافت نشود .زیرا موجب نگرانی و آزار میزبان شده و شرمندگی و سبکی و شکست خود میهمان نیز فراهم شود. مهمن در برابر میزبان باید کاملا تسلیم و مودب و فرمانبردار باشد و رفتاری نکند که زحمت و ناراحتی برای میزبان به وجود آورد.

مهمان نوازی در فرهنگ های مختلف ایران

در شهرهای مختلف آداب و رسوم مختلفی هم وجود دارد.مثلاً در سیستان و بلوچستان اولین چیزی که به میهمان تعارف می‌شد، آب بود. چون آب در آن منطقه خشک و کویری اهمیت ویژه‌ای داشت. در بعضی نقاط ایران مثل شمال کشور رسم بود که وقتی میهمان از راه دور می رسید، برایش آبگوشت درست می‌کردند. چون معتقد بودند بهترین غذا برای مسافر آبگوشت است.

یا به طور مثال در ترکمن صحرا آداب خاصی وجود داشت و صمیمیت مردم ترکمن صحرا بین خاص و عام هنوز هم مثال زدنی است. آن ها آنچه در خانه هست، بر روی سفره قرار می‌دهند. خانه‌های آن ها آلاچیق بود و در آن چیزی به نام پستو نداشتند و از همه وسایل برای پذیرایی از میهمانان استفاده می‌شد.

از صفت زیبای میهمان نوازی مردم کرمان این است که آن ها که در کویر و با سختی زندگی می‌کنند اما وقتی میهمانی وارد خانه شان می‌شود، سعی می‌کنند بهترین پذیرایی را انجام دهند تا میهمان با خاطره‌ای خوش از خانه برود.وجود درکوب ها قدیمی بر خانه‌های مردم کرمان، نشان از پیشینه این فرهنگ در میان آنان است.

پک های پذیرایی شرکت ایپک

با آروزی اوقاتی خوش و سلامتی برای تمام هموطنان ،شرکت ایپک ارائه دهنده  سرویس های پذیرایی درخدمت شما عزیزان هستیم.شما دوستان عزیز می توانید برای شب یلدا از پک های پذیرایی شب یلدا شرکت ایپک با تزئینات و اقلام مورد نظر استفاده کنید.دوستان عزیز می توانید برای سفارش هر نوع پک پذیرایی برای تمامی مراسم با ما ازطریق راههای ارتباطی موجود تماس بگیرید .

تجهیز بسته های پذیرایی مراسم ترحیم ، بسته های صبحانه ادارات ، پک های پذیرایی عصرانه ، همایش و سمینارها ...زیپ کیپ های سفارشی ترحیم در سایزها و طرح های مختلف ...

با شماره 09129724226 و 02634457718 تماس حاصل فرمایید تا همکارانمان شمارا راهنمایی کنند .

منبع :ایپک باکس

  • ۹۹/۱۰/۰۶
  • fatemeh shafiei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی